Private Mandate Terbaik

Objektif Jual Beli Saham

 Objektif Jual Beli Saham

objektif jual beli saham
objektif jual beli saham

Seperti yang semua tahu, jual beli saham adalah satu bentuk pelaburan. Oleh yang demikian, penting untuk faham apa objektif atau tujuan pelaburan saham supaya anda dapat menyediakan strategi yang sesuai dengan objektif pelaburan anda.

2 objektif utama seseorang melabur atau jual beli saham:

1) Mendapatkan Dividen (Dividend Earning)
2) Mendapatkan Kenaikan Beza Harga (Capital Gain)

 

Mendapatkan Dividen Saham (Dividend Earning)

Dividen adalah pembahagian keuntungan kepada pemegang saham berdasarkan berapa unit yang dimiliki. Terdapat 2 jenis dividen yang biasa diberikan kepada pemegang saham iaitu dividen tunai dan dividen dalam bentuk unit tambahan. Dividen ini ada yang diberikan setahun sekali, namun untuk saham yang perform, ada yang diberikan dua kali setahun, malahan yang super perform, diberikan tiga atau empat kali setahun!

Mendapatkan Kenaikan Beza Harga Saham (Capital Gain)

Ini adalah keuntungan yang biasa menjadi objektif majoriti pelabur saham. Ramai yang mencari-cari strategi membeli pada harga terendah dan menjual pada harga tertinggi yang boleh dicapai. Walaupun bunyinya mudah, tapi untuk mencari timing tepat untuk membeli ketika harga terendah adalah sangat sukar. Pelbagai analisis perlu dibuat samada fundamental ataupun technical yang sukar difahami sehingga ada pelabur yang sanggup join kelas saham berharga ribuan ringgit untuk mempelajari teknik-teknik terkini untuk mencapai analisis paling sempurna!


JIKA ANDA SERIUS, Sila Isi Borang Sesi Penerangan Google Meet:



 Anda puas hati dengan maklumat dalam blog ini? Lengkap dan details kan? Harap dapat beri pencerahan tentang private mandate.
 Like FB Saya 
https://www.facebook.com/privatemandate

 Disclaimer:

1- Investment involve varying degree of risk, and there can be no assurance that the future performance of any specific investment, investment strategy or product made reference to directly or indirectly in this website.
2- Investment records displayed yet to be verified by an authorized third party.
3- Any part of this article cannot be re-published without consent of the owner.
4- This article is only opinion of authors and do not represent of any company. Please refer to official information of the related organization.

 


Catat Ulasan

0 Ulasan