Private Mandate Terbaik

Cisco dan Teknologi Internet

 
cisco
saham Cisco

Cisco ialah sebuah syarikat teknologi yang dikenali dengan produk computer networking yang dihasilkannya.

Selain itu, Cisco juga membangunkan perisian dan peralatan elektronik dan telekomunikasi berteknologi tinggi yang lain.

 Cisco ditubuhkan pada penghujung tahun 1984 dan pada masa kini, ibu pejabatnya terletak di San Jose, Amerika Syarikat.

 

Cisco menjual sahamnya kepada awam pada Februari 1990, dengan jumlah market capitalization sebanyak 224 juta dollar dan disenaraikan dalam bursa saham NASDAQ

Pada penghujung bulan Mac tahun 2000, Cisco mempunyai market capitalization lebih daripada 500 billion, menjadikannya sebagai syarikat paling bernilai di dunia pada ketika itu. 

Jumlah keuntungan Cisco pada tahun 2019 ialah sebanyak 51.90 billion dollar.

 

Cisco memfokuskan 3 segmen pasaran bagi servis dan produknya, iaitu:

  • Enterprise
  • penyedia servis dan juga 
  • perniagaan kecil dan sederhana


cisco


 

Cisco menawarkan produk dan servis IT dalam 5 bidang teknologi iaitu:

  • Networking (ethernet, optical, wireless dan mobility)
  • Keselamatan
  • Kolaborasi (suara, video dan data)
  • Pusat Data
  • Internet of Things

 

Cisco adalah penyedia utama VoIP kepada syarikat enterprise dan pada masa ini menyasarkan pasaran bagi pengguna di rumah pula selepas membeli syarikat Scientific Atlanta dan Linksys.

 

CEO pertama Cisco ialah Bill Graves yang memegang jawatan itu dari tahun 1987 sehingga tahun 1988 sebelum digantikan oleh John Morgridge dan seterusnya John T.Chambers pada tahun 1995.

Cisco menjadi syarikat pertama yang menjual router yang menyokong multiple network protocol.

Antara tahun 1992 sehingga tahun 1994, Cisco telah membeli beberapa syarikat lain seperti Kalpana, Crescendo Communications dan juga Grand Junction serta banyak lagi syarikat lain selepas itu.

 

Anugerah dan Pengiktirafan

Cisco adalah penerima Ron Brown Award pada tahun 2002 dan 2003, satu anugerah daripada Presiden Amerika Syarikat kepada syarikat yang terpilih di atas kualiti hubungan syarikat dengan para pekerja dan juga komuniti setempat.

Cisco juga berada pada kedudukan pertama dalam senarai World’s Best Workplaces pada tahun 2019.

Pada tahun 2020, Cisco berada pada kedudukan keempat dalam senarai 100 Companies To Work For oleh majalah Fortune.

Cisco adalah salah satu pemegang paten terbesar berkaitan network security , dengan jumlah 6442 paten pada tahun 2015.

 

Sejarah Penubuhan


cisco


Cisco Systems ditubuhkan oleh Sandy Lerner Bersama suaminya, Leonard Bosack. Lerner adalah pengarah bagi sebuah pusat komputer di Pusat Pengajian Siswazah Stanford University. Bosack pula pada masa itu terlibat menguruskan komputer bagi Jabatan Sains Komputer di university yang sama.

Kedua-dua saintis komputer ini telah merekacipta satu sistem bagi menghubungkan komputer-komputer yang terdapat di Stanford dan menjadi asas kepada konsep LAN(local area network).

 Lerner dan Bosack menyedari yang teknologi router ini sangat menguntungkan sekiranya dikembangkan pada skala besar di luar penggunaan universiti mereka dan di situ tercetusnya idea untuk mengkomersilkan ciptaan mereka dan seterusnya menubuhkan syarikat sendiri.

Peluang Saham Cisco dan Private Mandate

Jika anda perhatikan di mana-mana pejabat atau bangunan yang mempunyai network komputer, kebiasaannya ia menggunakan produk Cisco. Lebih besar network organisasi, lebih banyak akan melibatkan penggunaan switch, router dan wifi jenama Cisco. Sebagai peneraju bidang network dan kehadiaran teknologi 5G ke dalam pasaran, dijangkakan Cisco akan terus mempelopori market dan mencatatkan keuntungan. Dijangkakan saham Cisco akan terus naik lagi dan semakin mahal. Private Mandate juga ada membeli saham saham Cisco kerana kenaikan yang baik dan return yang cemerlang. 

JIKA ANDA SERIUS, Sila Isi Borang Sesi Penerangan Google Meet:



 Anda puas hati dengan maklumat dalam blog ini? Lengkap dan details kan? Harap dapat beri pencerahan tentang private mandate.
 Like FB Saya 
https://www.facebook.com/privatemandate

 Disclaimer:

1- Investment involve varying degree of risk, and there can be no assurance that the future performance of any specific investment, investment strategy or product made reference to directly or indirectly in this website.
2- Investment records displayed yet to be verified by an authorized third party.
3- Any part of this article cannot be re-published without consent of the owner.
4- This article is only opinion of authors and do not represent of any company. Please refer to official information of the related organization.

Catat Ulasan

0 Ulasan