Private Mandate Terbaik

Saham Bursa Malaysia

Saham Bursa Malaysia

 

Bursa Malaysia
Bursa Malaysia

Bursa Malaysia atau dahulu dikenali sebagai Bursa Saham Kuala Lumpur, merupakan sebuah syarikat pemegang urusniaga yang diluluskan di bawah Seksyen 15 Akta Perkhidmatan dan Pasaran Modal 2007. Bursa Malaysia mengendalikan satu integrasi urusniaga sepenuhnya, menawarkan satu julat perkhidmatan yang berkaitan dengan pertukaran mata wang termasuklah perkhidmatan perdagangan, pelangsaian, penjelasan dan simpanan.  

 

Bursa Malaysia

Bursa Malaysia suatu ketika dahulu, sekitar tahun 1930, dikenali sebagai Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL) ataupun dalam bahasa inggeris (KLSE, Kuala Lumpur Stock Exchange) oleh Persatuan Broker-broker Saham Singapura ditubuhkan sebagai satu pertubuhan rasmi sekuriti-sekuriti di Tanah Melayu. Pada tahun 1937, ia didaftarkan semula sebagai Persatuan Broker-broker Saham Tanah Melayu, tetapi ia masih tidak mendagangkan saham-saham awam.


Pada 1960, akhirnya Bursa Saham Tanah Melayu telah ditubuhkan dan perdagangan saham awam bermula secara rasmi pada 9 Mei. Pada 1961, sistem papan telah diperkenalkan di mana dua buah bilik dagangan, masing-masing satu di Singapura dan Kuala Lumpur, telah disambung oleh barisan-barisan talian telefon terus menjadi satu pasaran tunggal dengan saham-saham serupa dan saham-saham yang disenaraikan di satu set harga yang tunggal di kedua-dua papan.

Bursa Saham Malaysia telah dibentuk secara rasmi pada tahun 1964 dan pada tahun berikutnya, dengan pemisahan Singapura daripada Malaysia, bursa saham terus berfungsi di bawah Bursa Saham Malaysia dan Singapura (SEMS).

Pada 1973, dengan penamatan saling-boleh-tukaran matawang diantara kedua buah negara Malaysia dan Singapura, SEMS terpisah menjadi dua entiti berbeza iaitu, Bursa Saham Kuala Lumpur Bhd (KLSEB) dan Bursa Saham Singapura (SES). Syarikat-syarikat Malaysia terus disenaraikan di SES dan dan sebaliknya. Sebuah syarikat berhad baru menurut gerenti, Bursa saham Kuala Lumpur (BSKL) mengambil alih operasi sebagai bursa saham KLSEB. Pada 1994, ia adalah dinamakan semula sebagai Bursa Saham Kuala Lumpur.

Bursa Saham Kuala Lumpur mula menjadi satu pertukaran yang mutual dan telah dinamakan semula sebagai Bursa Malaysia pada tahun 2004. Ia mengandungi satu papan utama, satu papan kedua dan papan MESDAQ dengan jumlah permodalan pasaran RM700 bilion (US$189 bilion). Pada 2005, Bursa Malaysia telah disenaraikan sendiri pada 18 Mac. Pada 28 April, Bursa Malaysia memperkenalkan CBRS, satu skim yang membenarkan semua pelabur untuk memasuki laporan-laporan penyelidikan syarikat-syarikat tersenarai Bursa dengan bayaran percuma.

Indeks pertama Bursa Malaysia adalah Indeks Komposit Kuala Lumpur (KLCI). Bagaimanapun, dalam bulan Jun 2006, satu siri indeks baru dimajukan secara bersama oleh Bursa Malaysia dan FTSE berkumpul telah diperkenalkan. Pada 7 November , indeks komposit akhirnya mencapai 1,000 mata dan ditutup pada 1,003.28. Ia adalah sebahagiannya digalakkan oleh dagangan kukuh semalaman Wall Street. KLCI adalah dijangka untuk meluluskan 1,000 tanda lagi. Semasa di pertengahan-Mac 2007, permodalan pasaran dianggarkan berjumlah RM927.8 bilion (US$270 bilion).

Saham adalah sekuriti yang mewakili sebahagian modal pemilik dalam sesuatu perniagaan. Setiap pemegang saham adalah pemilik perniagaan dan berkongsi keuntungan atau kerugian dalam perniagaan tersebut. Prestasi sesebuah perniagaan sering boleh diukur dengan jumlah dividen yang diterima oleh pemegang saham dan nilai semasa harga saham, disebut harga di pasaran saham.

Saham

Terdapat dua bentuk saham yang didagangkan di Bursa Malaysia:

Ordinary Shares atau Saham Biasa

Juga dinamakan saham ekuiti, iaitu modal risiko sesebuah syarikat. Saham biasa memberikan pemegang hak pemilikan dalam syarikat itu, seperti hak untuk hak untuk mengundi dalam mesyuarat agung, memilih dan memecat lembaga pengarah dan berkongsi keuntungan. Kewajipan pemilikan juga diberikan dan ini boleh menyebabkan kehilangan wang pelabur jika syarikat itu tidak berjaya. Saham biasa lazimnya membentuk sebahagian besar modal syarikat dan tidak mempunyai hak istimewa ke atas saham lain.

   

Preference Shares atau Saham keutamaan

Saham ini memberi hak bagi dividen (biasanya tetap) yang berada pada kedudukan pembayaran sebelum pemegang saham yang lain. Dengan erti kata lain, dividen diberikan kepada pemegang saham keutamaan atau preference shares sebelum diberikan kepada pemegang saham biasa yang lain. Saham keutamaan lebih digemari juga apabila berkaitan dengan pembahagian aset setelah pembubaran syarikat. Saham keutamaan umumnya tidak memberi hak mengundi, tetapi hak mengundi boleh dibuat bergantung pada kegagalan untuk membayar dividen ke atas saham keutamaan bagi tempoh masa yang tertentu. Saham keutamaan atau preference shares mempunyai ikatan kontrak tertentu dengan sesebuah syarikat untuk nilai dividen yang diperolehinya. 

 Waktu Urusniaga Bursa Malaysia

  • Pra-Pembukaan - 8.30 pagi - 9.00 pagi
  • Dagangan Berterusan - 9.00 pagi - 12.30 petang
  • Rehat Tengahari - 12.30 petang - 2.30 petang
  • Pra-Pembukaan - 2.00 petang - 2.30 petang
  • Dagangan Berterusan - 2.30 petang - 4.45 petang
  • Pra-Penutupan - 4.45 petang - 4.50 petang
  • Dagangan Terakhir - 4.50 petang
  • Tutup - 5.00 petang

 

 

JIKA ANDA SERIUS, Sila Isi Borang Sesi Penerangan Google Meet:



 Anda puas hati dengan maklumat dalam blog ini? Lengkap dan details kan? Harap dapat beri pencerahan tentang private mandate.
 Like FB Saya 
https://www.facebook.com/privatemandate

 Disclaimer:

1- Investment involve varying degree of risk, and there can be no assurance that the future performance of any specific investment, investment strategy or product made reference to directly or indirectly in this website.
2- Investment records displayed yet to be verified by an authorized third party.
3- Any part of this article cannot be re-published without consent of the owner.
4- This article is only opinion of authors and do not represent of any company. Please refer to official information of the related organization.

 

Catat Ulasan

0 Ulasan